----
Woehoe eindelijk weer een eigen forum plekje.

Even in het kort: mijn rattery bestaat sinds 2013, mijn eerste nestje is juni 2014 geboren. Ik focus in de eerste plaats op karakter en daarna gezondheid, dit doe ik door lijnen goed bij te houden en bij voorkeur te fokken met ratten met een stamboom waarvan de voorouders het goed hebben gedaan. Ik hou zelf van mensgerichte ratten die het leuk vinden om bij je te zitten en een beetje ondeugend zijn, en probeer dit karakter dan ook in mijn lijnen te fokken.

Wel richt ik me per lijn op bepaalde variëteiten, omdat alles door elkaar fokken nadelig is voor de gezondheid. Sinds het begin ben ik bezig met Russisch blauw Japanner en sinds 2018 is hier ook downunder bij gekomen. Een behoorlijke uitdaging, aangezien er nog niet veel goede bekende downunder lijnen bestaan en ik dus begonnen ben met een downunder fokman met geringe achtergrondinformatie. Door zorgvuldig fokken en selecteren hoop ik een leuke gezonde lijn op te bouwen met deze tekening.

Daarnaast is er begin vorig jaar een silken (voorheen silvermane) bij de rattery gekomen en heb ik besloten een silken lijn op te bouwen. Gelukkig heb ik van deze man wel heel wat meer achtergrondinformatie, zijn vader komt van rattery Shita met een zeer uitgebreide stamboom en zijn moeder komt uit Engeland uit een combi van Rivendell en Zephyr. Achter de Zephyr kant zit de originele silken import uit Canada waar geen achtergrondinfo over bekend is, maar dit is enkele generaties geleden.
In het verleden had ik ook nog een lijn met Engels blauw, helaas is deze vorig jaar ten einde gekomen nadat de laatste generatie niet vruchtbaar bleek. Ik hoop ooit Engels blauw en liefst nog zilverblauw weer eens op te kunnen pakken, maar voorlopig heb ik het druk zat met de nieuwe lijnen.

De ratten zijn in de eerste plaats mijn huisdieren en zitten hier zo ruim mogelijk gehuisvest in aluminiumkooien en een Savic Royal Suite. Voor de nestjes heb ik lage kraamkooien en Savic Freddy 2s als klimkooien. Ze krijgen hangmatjes, klimtouwen, huisjes, mandjes, nestmateriaal, knaagmateriaal en allerlei speelgoed om de kooi te verrijken. Ik meng zelf mijn eigen voer volgens het principe van The Scuttling Gourmet, ook het rittenvoer is zelf gemengd en de ratten en nestjes doen het erg goed op mijn mixen.
Tegenwoordig hou ik geen wachtlijst meer bij, maar gaan reserveringen open wanneer er een nestje in de nabije toekomst gepland staat. Normaliter zijn de rittens vrij vlot gereserveerd. Ze blijven hier tot ze 8 weken oud zijn en dan pas mogen ze verhuizen, ik merk dat ze met 8 weken wat zelfverzekerder zijn en de verhuizing beter aan kunnen. Ook geeft het mij wat meer tijd om de beste fokrittens te kiezen.
Je kunt van alles over mijn rattery en de ratten lezen op mijn website, ik hou graag alles online bij zodat het openbaar in te zien is: http://ratterycastor.nl/
De rattery is gevestigd in de gemeente Terneuzen in Zeeuws-Vlaanderen, het zuidelijkste stukje van Zeeland.